Tears of Malmö är en dramatiserad ljudvandring i Västra hamnen som handlar om kockumstiden och stadens förändring. I samband med produktionen av ljudvandringen togs en app fram i samarbete med HiStory. Appen har fått namnet Drama is Everywhere och följer teaterns övriga kampanjer kring dramatik i staden.
DRAMA IS EVERYWHERE
Under teaterns “utbytesår” då huvudscenen på Hipp är stängd och teatern spelat på olika platser i Malmö gjordes även en kampanj för att visa att Malmö Stadsteater och vår ensemble inte är beroende av en scen utan vill bidra till att lyfta dramatiken i vardagen i Malmö genom att besöka andra platser i staden. Ett antal småfilmer där Malmö Stadsteaters dramatiska ram tas med ut på stan för att visa den underliggande dramatiken på kände platser i Malmö skapades. Projektet gjordes enligt teaterns workshopmetod där skådespelarna, utifrån givna ramar, planerade och skapade innehållet i filmerna själva tillsammans med Kommunikationssektionen och övriga avdelningar på teatern. Till hjälp med produktionen har Malmö Stadsteater anlitat filmaren Peter Wirén.
Biljettkassan - skyltning inför ombyggnad
Inför ombyggnaden flyttar vi biljettkassan till Intiman och för att göra en skyltning som hänger ihop med “Drama is Everywhere” har vi satt folie med malmökartan samt skapat en affischram i skyltfönstret där förbipasserande kan följa ombyggnaden på andra sidan glaset.
En ny Malmökarta introduceras
Via vår nya Malmökarta uppmanas malmöborna att upptäcka dramatiken i vardagen och samtidigt blir detta ett nytt sätt att presentera teaterns kommande repertoar.
Utbytesåret under ombyggnaden av Hippodromen
Hippodromen stänger för ombyggnad och ensemblen flyttar ut i staden i kampanj för en tid av samarbeten och utbyte med staden.
Kampanj för familjeföreställningen Kejsarens nya kläder
Stolptavlor på stan v 50-52. Dialog med förbipasserande och tydligt UNGA grafiska signaler i rött och ritat på skådespelaren Erik Olsson.
Exempel på Memes för Halva månen
Genom att jobba med många olika inspelningar av skådespelarna med olika agerande och ombytta roller kan Memes skapas till budskap eller uttryck som dyker upp under resans gång. Som t ex för att visa på hur karaktärerna i pjäsen byter plats med varandra och att ingeting är självklart vilket är ett tema i pjäsen Halva månen. Inför sista föreställningarna kunde skådespelarna tillsammans äta upp frukterna som en sista frossa på livet och pjäsen.
Eurosize för Monicas vals
Ytterligare ett exempel på årets kampanjer där vi utgår från film och inte en stillbild. Årets steg i vårt narrativ är Dialog och hörsel här är det en dialog mellan skådespelare och rollkaraktären. Den som har sett föreställning kommer troligen även höra att dialekten ändras i huvudet när man tar till sig innehållet.
UTGÅNGSPUNKTEN VAR DENNA FILM:
SÅ HÄR BLEV AFFISCHEN:
Uppdaterad Bioreklam
Denna säsong blir det mer dialog och vi hälsar t o m till biopubliken.
Säsongen 20/21 - rörliga bilder först och dialog i fokus
Denna säsong testar vi att jobba med filmat material som utgångspunkt och gör trycksaker och affischer med stillbilder från filmer istället för tvärtom. Det skapar större möjlighet att skapa och välja uttryck allt eftersom då filmerna består av otroligt många olika ögonblick. Utmaningen är att välja.
Årets inriktning följer vårt narrativ och resa från pånyttfödd teater till att vi tagit ny form och flyttar in i ett nytt hem.
Denna säsong kopplar vi på hörseln och jobbar med dialog. Det betyder inte ljud utan mer att den som upplever vår kommunikation själv ska höra t ex en dialog.
Exempel på kampanj för Cyrano de Bergerac
FÖRST SOM FILM (WEBB):
SEN SOM STOP MOTION-FILM (INSTAGRAM):
SEN SOM AFFISCH (EUROSIZE):
Film is the new black magic!
Dialog är inriktningen för den nya säsongen. I små filmer kommer ensemblen att kommunicera med varandra på olika sätt. Det blir lite som sk MEME:s där film kombineras med text på ett spännande och ofta humoristiskt sätt.
Därför blev årets porträttfotografering lite annorlunda. För i och med säsongen 2020/2021 lämnar vi fotografi som förstahandsformat och börjar filma i högupplöst format med hjälp av en Black Magic kamera som filmar i 6K vilket innebär att vi kan använda stillbilder från filmerna till trycksaker och tryckta annonser.
Kampanjfilmer till kommande säsongen
Nästa säsong tänker vi jobba med små kampanjfilmer med skriven dialog till rörliga bilder, bl a våra skådespelarporträtt som kommer att filmas.
Här är ett exempel på hur en kampanjfilm för Kejsarens nya kläder skulle kunna se ut.
GOLD WINNER - GERMAN DESIGN AWARDS 2020
German Design Awards have awarded Malmö Stadsteater and our partner Urgent.Agency with Gold for excellent communication design. We have also previously been awarded the Creative Circle Award, which is Denmark's largest industry award in communication and design. Hurray!
Creative Circle Award winner 2019
Möte på stan - design och verklighet!
Uppdatering av trycksaker!
A hole season of posters!
Season 18/19 in posters at the box office.
New photostyle
Proposal for new photostyle season 2019-2020
Hipp Wayfinding
Outside Signage and Wayfinding outside Hipp
Read More