App skapad till Tears of Malmö

Tears of Malmö är en dramatiserad ljudvandring i Västra hamnen som handlar om kockumstiden och stadens förändring. I samband med produktionen av ljudvandringen togs en app fram i samarbete med HiStory. Appen har fått namnet Drama is Everywhere och följer teaterns övriga kampanjer kring dramatik i staden.

Appen är gratis och kan laddas ner här

Välkomstsida

Upptäck Malmö på ett nytt sätt!

Gå den dramatiserade ljudvandringen Tears of Malmö

DRAMA IS EVERYWHERE

Under teaterns “utbytesår” då huvudscenen på Hipp är stängd och teatern spelat på olika platser i Malmö gjordes även en kampanj för att visa att Malmö Stadsteater och vår ensemble inte är beroende av en scen utan vill bidra till att lyfta dramatiken i vardagen i Malmö genom att besöka andra platser i staden. Ett antal småfilmer där Malmö Stadsteaters dramatiska ram tas med ut på stan för att visa den underliggande dramatiken på kände platser i Malmö skapades. Projektet gjordes enligt teaterns workshopmetod där skådespelarna, utifrån givna ramar, planerade och skapade innehållet i filmerna själva tillsammans med Kommunikationssektionen och övriga avdelningar på teatern. Till hjälp med produktionen har Malmö Stadsteater anlitat filmaren Peter Wirén.

Alla kampanjfilmerna visas här i en följd.

Biljettkassan - skyltning inför ombyggnad

Inför ombyggnaden flyttar vi biljettkassan till Intiman och för att göra en skyltning som hänger ihop med “Drama is Everywhere” har vi satt folie med malmökartan samt skapat en affischram i skyltfönstret där förbipasserande kan följa ombyggnaden på andra sidan glaset.

En ny Malmökarta introduceras

Via vår nya Malmökarta uppmanas malmöborna att upptäcka dramatiken i vardagen och samtidigt blir detta ett nytt sätt att presentera teaterns kommande repertoar.

Via kartan presenteras löpande de nya spelplatser som vi spelar på under tiden Hippodromen bygger om.

Via kartan presenteras löpande de nya spelplatser som vi spelar på under tiden Hippodromen bygger om.

Eurosizekampanj uppamanr malmöbor att upptäcka dramatiken i vardagen. Affischerna har anpassats efter de platser de är placerade med en “You are here” markering och budskapet “Drama is everywhere!“. MALMÖ + STAD + TEATER är en ny alternativ avsändare.

Eurosizekampanj uppamanr malmöbor att upptäcka dramatiken i vardagen. Affischerna har anpassats efter de platser de är placerade med en “You are here” markering och budskapet “Drama is everywhere!“.
MALMÖ + STAD + TEATER är en ny alternativ avsändare.

På hemsidan presenteras inte repertoaren kronologiskt utan geografiskt och nya spelplatser och föreställningar avslöjas löpande som vid upptakten av större musikfestivaler som Roskilde eller Way Out West.

På hemsidan presenteras inte repertoaren kronologiskt utan geografiskt och nya spelplatser och föreställningar avslöjas löpande som vid upptakten av större musikfestivaler som Roskilde eller Way Out West.

Utbytesåret under ombyggnaden av Hippodromen

Hippodromen stänger för ombyggnad och ensemblen flyttar ut i staden i kampanj för en tid av samarbeten och utbyte med staden.

Hippodromen byggs om och där det tidigare gjorts reklam för aktuella föreställningar visar vi det pågående arbetet med renovering i teaterns välkända vita ramar.

Hippodromen byggs om och där det tidigare gjorts reklam för aktuella föreställningar visar vi det pågående arbetet med renovering i teaterns välkända vita ramar.

Ensemblen flyttar ut i staden för samarbeten på andra kulturinstitutioner  och kampanjer skapar möten med teatern och staden med en alternativ avsändare “MALMÖ + STAD + TEATER“.

Ensemblen flyttar ut i staden för samarbeten på andra kulturinstitutioner och kampanjer skapar möten med teatern och staden med en alternativ avsändare “MALMÖ + STAD + TEATER“.

Samarbeten annonseras med skyltar vid entrén till varje spelplats med hjälp av en egen Malmökarta som visar var besökaren är och var övriga spelplatser ligger.

Samarbeten annonseras med skyltar vid entrén till varje spelplats med hjälp av en egen Malmökarta som visar var besökaren är och var övriga spelplatser ligger.

Skyltar med teaterns ram aktiverar besökare vid varje spelplats och uppmuntrar till att ta bilder och dela på sociala medier.

Skyltar med teaterns ram aktiverar besökare vid varje spelplats och uppmuntrar till att ta bilder och dela på sociala medier.

Affischer och marknadsföring sker i samverkan med de andra verksamheterna så att de olika världarna blandas.

Affischer och marknadsföring sker i samverkan med de andra verksamheterna så att de olika världarna blandas.

Exempel på Memes för Halva månen

Genom att jobba med många olika inspelningar av skådespelarna med olika agerande och ombytta roller kan Memes skapas till budskap eller uttryck som dyker upp under resans gång. Som t ex för att visa på hur karaktärerna i pjäsen byter plats med varandra och att ingeting är självklart vilket är ett tema i pjäsen Halva månen. Inför sista föreställningarna kunde skådespelarna tillsammans äta upp frukterna som en sista frossa på livet och pjäsen.

Eurosize för Monicas vals

Ytterligare ett exempel på årets kampanjer där vi utgår från film och inte en stillbild. Årets steg i vårt narrativ är Dialog och hörsel här är det en dialog mellan skådespelare och rollkaraktären. Den som har sett föreställning kommer troligen även höra att dialekten ändras i huvudet när man tar till sig innehållet.

UTGÅNGSPUNKTEN VAR DENNA FILM:

SÅ HÄR BLEV AFFISCHEN:

Eurosize_MonicasVals.jpg

Säsongen 20/21 - rörliga bilder först och dialog i fokus

Denna säsong testar vi att jobba med filmat material som utgångspunkt och gör trycksaker och affischer med stillbilder från filmer istället för tvärtom. Det skapar större möjlighet att skapa och välja uttryck allt eftersom då filmerna består av otroligt många olika ögonblick. Utmaningen är att välja.

Årets inriktning följer vårt narrativ och resa från pånyttfödd teater till att vi tagit ny form och flyttar in i ett nytt hem.

Denna säsong kopplar vi på hörseln och jobbar med dialog. Det betyder inte ljud utan mer att den som upplever vår kommunikation själv ska höra t ex en dialog.

Exempel på kampanj för Cyrano de Bergerac

FÖRST SOM FILM (WEBB):

SEN SOM STOP MOTION-FILM (INSTAGRAM):

SEN SOM AFFISCH (EUROSIZE):

Cyrano-affisch.jpg

Film is the new black magic!

Dialog är inriktningen för den nya säsongen. I små filmer kommer ensemblen att kommunicera med varandra på olika sätt. Det blir lite som sk MEME:s där film kombineras med text på ett spännande och ofta humoristiskt sätt.

Därför blev årets porträttfotografering lite annorlunda. För i och med säsongen 2020/2021 lämnar vi fotografi som förstahandsformat och börjar filma i högupplöst format med hjälp av en Black Magic kamera som filmar i 6K vilket innebär att vi kan använda stillbilder från filmerna till trycksaker och tryckta annonser.